Tidsskriften Icing

Icing var tidningen för hockeyintresserade

Tidskriften Icing producerades åren 2012 till 2014 med Inside-the-box Productions som förlag samt Kristoffer Lidén som chefredaktör. Icing gavs ut fyra gånger per år med 100 sidor per nummer. Målgruppen 20 till 40 år. Åtta av tio läsare var män. Tidskriftens fokus var NHL – världens främsta hockeyliga – men Icing intresserade sig även för hockeyns gräsrotsnivå.

När det begav sig var målsättningen att ge ut Icing i månadsskiftet september-oktober, vid jul, månadsskiftet mars-april samt under den första veckan av juli. Man arbetat aktivt och medvetet för att krossa gränser – tidskriftens tagline var ”Crossing lines”. Det innebar framför allt att man blickade framåt och lämnade gårdagens resultat därhän. Icing bestod till större delen av djupare personporträtt samt statistik ur intressanta perspektiv.

På Icing älskade man hockey. Därför valde man att inte bara intressera sig för NHL utan även hockey på breddnivå. Målsättningen var att Icing alltid – och utan undantag – skulle vara objektiv. Istället för att åsikter skulle träda fram genom exempelvis krönikor önskade man att personporträtten skulle berätta något, likaså statistikdelen som medarbetarna på Icing arbetade på inför varje utgivning.

Precis som för många andra tidskrifter slutade det med nedläggning för Icing. Anledningen bakom nedläggningen är höljt i dunkel. Dock handlar det allt som oftast av dålig försäljning när tidskrifter försvinner från hyllorna – och det är inget konstigt med det, information och reportage går att hitta gratis på nätet. Många har svårt att förstå varför man ska köpa tidskrifter när det finns likvärdig läsning som inte kostar något på nätet.

Digitaliseringen har förändrat samhället på många sätt. Inte minst har förutsättningarna för tidskrifter förändrats till det sämre. Å andra sidan finns det ingen anledning att klamra sig fast till något föråldrat. Nätet ger läsare större frihet på många sätt, vilket är prioriterat för många. Här har man möjlighet att läsa reportage från olika håll utan att betala för det, annat än surfen.

Hockeymagasin

Europas största hockeymagasin heter Pro Hockey. Magasinet gavs ut första gången 1992 och är ett spännande magasin för alla med intresse för nordamerikansk hockey. I magasinet delar ledande hockeyjournalister med sig om vad som händer i NHL – aktuella reportage varvas med spännande stjärnporträtt. Ansvarig utgivare (2016) är Daniel Carlsson (Egmont). Projektledare (2016) är Isabella Bertshagen.

Permanenta artikelavdelningar i Pro Hockey är

• Hockeyforum

I Hockeyforum ger fem experter sin syn på diverse händelser i NHL. Vilka experterna är kan variera från nummer till nummer.

• Legends

Legends är en artikelserie med syfte att hylla legendarer i NHL. I NHL är man duktiga på att hylla sina hjältar, något som Pro Hockey tagit fasta på.

• Mail

Redaktionen svarar på inkomna mail genom att publicera fråga och svar i artikelavdelningen mail. Pro Hockey hinner dock inte svara på alla mail.

• News

Pro Hockey håller dig uppdaterad om aktuella händelser i NHL under artikelavdelningen News. Kom ihåg att Pro Hockey ges ut tio gånger per år.

• Rinkside

Under Rinkside skriver redaktörer krönikor om både stort och smått i NHL-hockeyns förtrollade värld. Eventuella åsikter är alltid redaktörens åsikter.

• Team News

I artikelavdelningen Team News kan du läsa om vad som händer i respektive NHL-klubb. Ett utmärkt sätt att hålla sig uppdaterad om favoritklubben.

Icing